Worstelen met voorgedrukte labels

De vraag naar kortere levertijden groeit, de productkeuze wordt steeds breder en de wereld draait steeds meer om kortlopende acties. Hoe zorgt de producent voor voldoende flexibiliteit met de verpakking zonder in te leveren op een korte levertijd? En, minstens zo belangrijk, hoe houd je de TCO zo laag mogelijk?       

Een aantal jaar geleden was het vrij gemakkelijk. Er werd een label ontworpen en na goedkeuring kreeg de drukker opdracht er duizenden te drukken, bijv. op thermal transfer materiaal om later zelf nog wisselende gegevens zoals een productiedatum toe te kunnen voegen met een thermal transfer labelprinter.

20% naar het afval:

Ga nu eens na, wat gebeurt er met deze labels bij een verhuizing? Wat te doen als het bedrijfslogo veranderd? Of de klant kiest alsnog voor een grotere verpakking, de verkoop blijft achter dus de voorgedrukte labels kunnen 10 jaar mee.

Gemiddeld genomen belandt ca. 20% van de voorgedrukte labels op de vuilstort. De eerder genoemde redenen zijn slechts een beperkt aantal scenario’s welke ertoe leiden dat de voorgedrukte labels weg moeten.

Kosten lopen steeds verder op

Speciale acties zorgen voor relatief dure labels. Drukkerijen werken doorgaans met grote volumes. Hoe kleiner het aantal hoe hoger de prijs en de prijs loopt bij aantallen lager dan 25.000 stuks in rap tempo op. Een kortlopende actie of een product voor speciale dagen zoals Moederdag of Pasen zorgt op die manier al snel voor een uitdaging.

Zeker op het moment dat een actie een succes is en er nog even snel 1.000 extra moeten komen, niet volgende week maar vandaag. Dat gaat de drukker niet lukken en zo wel, dan komt er een factuur op de mat waar niemand blij van wordt.

Opslag van voorgedrukte labels

Een vaak vergeten kostenpost bij voorgedrukte labels is de opslag. Deze kostenpost is veelal niet zichtbaar in de boeken en in veel gevallen niet gemakkelijk uit te rekenen.

Reken even mee met producent “X”.  Producent X verkoopt een assortiment van 1.000 producten. Deze producten worden aan de meeste klanten verkocht als merk “Y”, daarnaast verkoopt producent X deze 1.000 producten aan zijn 10 grootste afnemers onder een private label van de afnemer.

De producent heeft in dit geval 11.000 verschillende labels op voorraad met een gemiddelde oplage van bijvoorbeeld 20.000 stuks wat neer komt op 220 mlj. labels oftewel (uitgaande van een gemiddeld label) +/- 75.000 rollen. Dit kost ongeveer 100 m2 aan opslagruimte wat al snel neerkomt op een kostenpost van € 5.000 per jaar.

Er is een oplossing:

Uit ervaring blijkt dat het rendabel is om ca. 80% van de voorgedrukte labels te vervangen door labels uit eigen productie. Eigen productie? Moet ik dan zelf een drukker worden?

Nee dat hoeft natuurlijk niet, maar u kunt wel een goede inkjet labelprinter aanschaffen. Zo print u gemakkelijk in hoge snelheid uw eigen full-color labels zonder in te leveren op kwaliteit. Of u er nu 10, 100 of 5.000 nodig heeft, u print ze vandaag en kunt gelijk verder.

Zo realiseert u de korte levertijd en flexibiliteit waar de markt om vraagt. Met de TM-C7500(G) van EPSON bent u gegarandeerd van kwaliteit zonder dat het label duurder is, mits u een eerlijk vergelijk maakt natuurlijk.

Is het voordrukken van labels dan verleden tijd?

Nee, zeker niet! Als er voldoende tijd is tussen de vraag en het aanleveren en de volumes zijn groot genoeg, dan zal een drukkerij altijd goedkoper zijn.

Uit onze ervaring blijkt (op basis van gemiddelde):

  1. Aantallen groter dan 5.000 en meer dan één week levertijd? – Drukkerij
  2. Korte levertijd? – Zelf afdrukken
  3. Kleine volumes door acties of snel een extra order uitleveren? – Zelf afdrukken

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *