Communiceren en beïnvloeden met labels

Alleen al in het woord gebruik zijn er tal van keuzes. De een noemt het een stikker, de ander een etiket of een label. Welke naam je het ook geeft je ziet het overal. of het nou is om een product aan te prijzen, een pakket te verzenden, informatie te verschaffen of gewoon voor mooi. Iedereen laat zich, bewust of onbewust, verleiden en beïnvloeden door etiketten en labels.

Ongeacht soort label, materiaal, maat of toepassing, 1 ding hebben alle labels gemeen. Ze zijn bedoeld als communicatie middel. Deze communicatie kan heel simpel informatief zijn zoals een productie datum of herkomst maar kan ook dienen als verleiding en branding. De toepassing van het label bepaald, in sommige gevallen in combinatie met een gevoel, het soort materiaal en de druk methode die gebruikt word. Er zijn oneindig veel mogelijkheden en evenveel variabelen waar rekening mee gehouden moet worden bij de keuze voor een juist label.

Het doel van het label

Ieder label heeft zijn eigen doel en afhankelijk daarvan is er een ideale oplossing, of toch niet? In de zakelijke wereld is een bekend label een verzendlabel. Functie is heel eenvoudig, het adres moet er op staan vaak in combinatie met een barcode en klaar. Levensduur is niet heel belangrijk, het label gaat immers de prullenbak in zodra het pakket geleverd wordt. Meestal is de gewenste minimale levensduur van een verzendlabel dan ook niet veel meer dan 1 week. Verder is vooral de prijs van belang.

Een productlabel is een compleet ander verhaal, deze moet mooi zijn en kleurrijk. Een productlabel is al snel de “verkoper” van het product en moet dus opvallen, onderscheiden en vooral verleiden. Veelal wordt er aan de hand van het product gekozen voor een label materiaal. Matte labels voor een luxe product, glanzende labels voor meer standaard retail producten.

Printen van verzendlabels en de valkuilen

Verzendlabels worden eigenlijk altijd gedrukt op het moment dat ze nodig zijn. De manier waarop verschilt nogal en is meestal afhankelijk van het aantal te printen label per x periode. Slechts enkele labels worden al snel met een standaard A4 printer geprint, al dan niet met A4 labelvellen. Simpel en efficiënt, maar op lange termijn niet bepaald goedkoop maar in zeer lage volumes wellicht wel het verstandigste. Vergeet hier bijvoorbeeld niet rekening te houden met het verbruik van inkt of de ongebruikte labels op een A4 vel.

Als de volumes iets groter zijn wordt er eigenlijk altijd gebruik gemaakt van een labelprinter. Labelprinters voor deze toepassing werken volgens het “thermisch direct” print techniek. Simpel gezegd, waar het zwart moet worden verhit de printkop het materiaal en daardoor wordt het zwart. Er wordt geen gebruik gemaakt van verbruiksmaterialen zoals inkt of toner.

Kleine bedrijven kiezen al snel voor een printer van Dymo door de lage aanschaf prijs, de kosten per rol labels is vrijwel gelijk dus men is relatief goedkoop klaar. Toch schuilt ook hier een adder onder het gras, deze labelrollen hebben bijvoorbeeld slechts 200 i.p.v. 330 labels op een rol en zijn dus stiekem 65% duurder per label. Welken met labelprinter van bijvoorbeeld Zebra of Godex zorgt er voor dat de kosten per label ruim lager liggen. Dit komt doordat de alternatieve labels voor dergelijke printer makkelijker te maken zijn en daardoor goedkoper.

Let echter wel op bij de aanschaf van labels voor alle TD (thermisch direct) toepassingen. De echt zeer goedkope producten worden veelal in China geproduceerd en bevatten “bisphenol A” wat zeer slecht is voor de hormoon huishouding. Hoewel de productie van deze materialen in Europa verboden is mag het (helaas) nog wel verhandeld worden.

Printen van zwart wit labels met lange levensduur

Veel labels hebben een langere levensduur nodig waardoor het thermisch direct printen niet toereikend is. Als kleur geen verdere meerwaarde geeft omdat er bijvoorbeeld alleen een simpele barcode of tekst geprint hoeft te worden biedt “thermal transfer” printen de oplossing. De basis van deze techniek is gelijk, enkel wordt er dat gebruik gemaakt van een “inkt lint” welke door de hitte wordt overgebracht op het papier. Het papier of kunststof zelf reageert niet op de hitte waardoor het label voor lange tijd netjes en leesbaar blijft. Tevens blijft het witte gedeelte ook netjes wit (of zilver als er gebruik gemaakt wordt van zilveren TT labels).

Labels in kleur

Labels in kleur printen wordt nu nog veel gedaan door drukkerijen en copyshops. Hierbij moet de nadruk gelegd worden op “nog”. Hier gaat de komende jaren een hoop veranderen.

Door de huidige technieken is het tegenwoordig relatief eenvoudig om labels zelf in kleur te printen . De marktleider op kleurenlabel printer gebied is Epson met de Colorworks range. Hoewel het voordrukken van labels in grote volumes veel voordelen lijkt te hebben kent het ook een hoop nadelen. Zo is het voordrukken van kleine volumes relatief duur en bied het voordrukken van grote volumes nadelen, in een vorige post leest u hier mee over. KLIK HIER…

De kosten per label zijn relatief laag bij het gebruik van de juiste printer en media maar in grote volumes wel duurder dan voor laten drukken. Toch is er een hoop winst te halen uit het zelf printen van deze labels door aangepaste marketing mogelijkheden en snelle wijzigingen of variabele data.

Kleurenlabels worden in steeds meer toepassingen gebruikt. Naast de meest voor de hand liggende, de product labels, worden ze ook steeds meer gebruikt voor logistieke toepassingen om de foutmarges te verkleinen of door apotheken voor het drukken van de juiste gevaar symbolen. Kleur kan gebruikt worden als een snelle manier van communiceren. Een kleur is van grote afstand te herkennen en snelle te “lezen” dan een reguliere tekst.

Label materialen en lijm soorten

Labels zijn er, afhankelijk van de toepassing en gebruikte printer, in vele soorten. Afgezien van de verkrijgbare en maakbare maten zijn ze verkrijgbaar in kunststof of papier, met witte, transparante, zilveren basis of speciale “basis” (zeg maar de achtergrond waar op geprint wordt) en verschillende lijm soorten zoals verwijderbaar of geschikt voor een vriezer. Al met al te veel variatie om op te sommen.

De ontwikkeling op label gebied staat nooit stil

Diamondlabels blijft ontwikkelen op het gebied van labels en zorgt er graag voor dat alle soorten labels gemakkelijk beschikbaar zijn of komen. Van verzendetiketten tot speciale toepassingsgerichte producten zoals de ExpoBadge. De ontwikkeling is veelal op basis van vragen uit de markt, heeft u vragen? Stel ze dan gerust. Wellicht is er al een antwoord, anders maken we het antwoord.

Ivar van der Molen

Smart2B B.V. – ivar@smart2B.nl – +31 318 590 212 – The Netherlands
Follow me on LinkedIn for regular updates and info: CLICK HERE